REAL MADRID CHAMPION OF UEFA CHAMPION LEAGUE

REAL MADRID CHAMPION OF UEFA CHAMPION LEAGUE

Thursday, 26 May 2011

The Princess(Luerd Kattiya) - Drama Thailand

Saya tengok cerita ni masa saya di ting. 3(2004). Saya tak tengok mula-mula. Saya cuma tengok tengah saja. Itupun sebab bila saya jalan kaki pulang dari sekolah, dua org kawan saya selalu bercerita pasal drama ni.Sejak tu, setiap kali balik sekolah saja, lepas sembahyang zohor mesti tercongok depan tv sambil makan nasi. Yalah... nak tengok cerita favourite. Last-last, iklan episod akhirnya muncul di kaca tv. Masa saya tengok iklan tu, saya bisik dengan diri saya.. alamak, esok ada paper agama, kenapalah paper tu x buat pg? Sebab saya ingat, cerita tu last episode hari Isnin, hari yg sama saya ada paper agama. Hati saya memang merungut giler2 masa tu. Kalau boleh, saya tak nak amek paper agama tu. Bayangkanlah, begitu sekali obsesnya saya dengan drama ni. Bukannya apa, saya rasa sedih dan kecewa sebab masa iklan, saya tengok tiba2 Anothai dah kat dalam keranda. Saya nak tahu jugak apa sebabnya. Betapa frustnya hati saya. Bila saya dengan dua orang lagi kawan saya jalan kaki ke sekolah, saya pun ceritakanlah perasaan saya tentang drama tu. Kawan saya kata 'dah...dah. Ni nak periksa. Tak payah nak tengok2 tv!'
        Kini, setelah beberapa tahun, saya sengaja search 'The Princess' di youtube. Jadi, tolonglah jangan marah saya wahai peminat novel2 saya (CSU & WUC) sebab saya busy sangat nk tengok citer nie. Manalah tahu kalau2 ada. sekali ada! Saya pun tengoklah satu persatu. siap download dengan real player. Simpan dalam hard disk. Tapi yang sedihnya, dlm youtube tu hanya lapan episod aje. rasa nak nangis aje!
         Kemudian, saya search 'Anothai'(nama heroin dlm filem ni- seorang panglima tentera) dan saya jumpa stu blog yg menceritakan tentang sinopsis drama ni. Di bawah ni, saya copy sinopsis cerita tu.



Cinta anothai pada dara tak pernah berubah.....namun begitu misteri kedalaman hati seorang wanita tak terduga dalamnya......boleh berubah sekelip mata.....apakah anothai harus menerima layanan yang sebegitu daripada dara....apakah salah untuk anothai menjadikan dala seorang permaisuri membolehkan dala memperlakukan anothai sedemikian.....layanan yang tidak mesra dan wajah yang tidak ceria apabila bertemu....adakah kerana keterbezaan darjat di antara anothai dan dara...kasihan pada anothai...sekiranya cerita ini berdasarkan realiti kehidupan seorang insan adakah pengorbanan yang dibuat oleh anothai berbaloi....berbaloikah.....

Dara yang dikenali sebelum ini lembut dan manis sekali wajahnya .....tetapi apabila dilantik sebagai puteri mahkota yang bakal mewarisi takhta yasothorn....dara sentiasa marah2...bermasam durja.....sedangkan usaha anothai menjadikan dara waris tunggal takhta yasothorn adalah sesuatu yang sepatutnya menjadi milik dara selepas kematian kedua ibubapanya.....walaupun layanan yang diberikan dara begitu dingin namun anothai terus menunaikan janjinya pada dara untuk sentiasa berada di belakang dara bagi membolehkan kerja mentadbir yasothorn berjalan lancar walaupun nyawanya melayang.....begitulah ketulusan hati anothai yang berkhidmat sebagai pegawai turus tentera yasothorn.....

Segala pengorbanan anothai bagaikan tidak berharga lagi pada dara.....namun apabila anothai sanggup bergadai nyawa menyelamatkan dara semasa cubaan membunuh dala pada suatu pesta keramaian...dara seakan2 tersentak dan memohon maaf kepada anothai terhadap keterlanjuran tingkah laku dan tutur katanya pada anothai selama ini.....maklumlah anothai kena tembak di dada...walaupun tabib istana telah merawatnya tapi anothai tak bangun2 dari pengsannya.....sedih giler nih.....norachit telah pergi memberitahu bapa anothai yang kemudiannya datang melawat anothai di klinik istana....semasa bapa anothai nak balik rumah dia bertembung dengan puteri dara yang datang melawat anothai setelah diberitahu oleh dayangnya bahawa anothai telah sedarkan diri.....

Anothai yakin bahawa putera chaiyan mempunyai kaitan dengan komplot ingin membunuh puteri dara.....anothai telah menghantar norachit untuk mengadap putera chaiyan untuk memberitahu putera chaiyan yang anothai sudah tahu siapakah dalang sebenarnya...putera chaiyan terkejut mendengar berita tersebut lalu menghalau norachit...putera chaiyan dan puteri khaekhaijaras yang tidak puas hati telah bertindak dengan pergi ke istana yasothorn....pada masa yang sama anothai telah meminta puteri dara berjumpanya untuk memberitahu siapakah dalang tersebut....sesampainya di wad di mana anothai berada....puteri dara masuk ke dalam dan meminta dayangnya phakka dan seorang tentera menjaga pintu.....puteri merasa kasihan akan anothai....tuan puteri duduk sambil mendengar anothai berbicara...memandangkan mereka nih sepasang kekasih dan dah lama tak jumpa.....anothai telah memegang tangan dala sambil mengusap2 dipipinya.....pada masa mereka bermadu kasih ada seorang tua melintasi phakka dan tentera yang menjaga pintu....kasihan melihat makcik tua itu mereka pun membantu makcik yang hendak ke wad lain.....dijadikan cerita putera chaiyan pun tiba di wad anothai dan menyelak pintu bilik tersebut dan ternampak anothai dan puteri dara sedang bermanja- manjaan....putera chaiyan membuat keputusan untuk menyebarkan khabar angin bahawa anothai dan puteri dara adalah sepasang kekasih untuk menjatuhkan maruah tuan puteri... jahatnya.....

Putera chaiyan pulang ke Kemmerat dan memangggil menteri kewangan yasothorn yang talam dua muka....menteri nih pantang orang bagi duit sikit semua keje pun dia buat.....dia pun menyebarkan kisah percintaan anothai dan puteri dara....khabar angin ini tersebar dengan begitu cepat sehingga sampai ke pengetahuan puteri dara....puteri dara telah berusaha memulihkan keadaan dan berjaya mengatasinya.....namun putera chaiyan masih tidak puas hati lalu menyuruh isterinya puteri khaekhai menyusup masuk ke istana yasothorn untuk mencari bukti yang boleh digunakan untuk menjatuhkan puteri dara dan anothai....dijadikan cerita puteri dara pula keluar berjumpa rakyat di pedalaman dan ini memudahkan puteri khaekhai menyelinap masuk ke serata ceruk istana yasothorn.....misi puteri khaekhai berjaya apabila dayangnya, Kranda menjumpai dua pucuk surat yang dihantar oleh anothai kepada puteri dara....surat ini telah dibawa pulang kepada putera chaiyan untuk tindakan selanjutnya...sekali lagi menteri kewangan dipanggil untuk menyerahkan surat2 tersebut kepada maharaja yasothorn atas tujuan hendak memalukan puteri dara dan anothai.....

Walaubagaimanapun pada kali ini khabar angin yang dibawa adalah lebih dasyat iaitu anothai akan membuat pemberontakkan dan akan mengambil alih takhta yasothorn dan menjadikan puteri dala maharaninya.....khabar angin tersebar dengan jayanya...anothai tidak dapat menahan kesabarannya dan memerangkap menteri kewangan tersebut.....anothai telah menyeksa menteri kewangan supaya mengaku bahawa dia bertanggungjawab dan memberitahu siapakah yang menyuruhnya berbuat demikian....puteri dara telah mendapat tahu akan tindakan anothai dan berangkat bersama menteri pertahanan untuk berjumpa anothai di kem tentera yasothorn....puteri dara meminta anothai melepaskan menteri kewangan dan ingin menyelesaikan masalah ini sendiri.....puteri dara sedaya upaya memujuk anothai agar tidak bertindak sesuka hati.....maklumlah nak marah pun kekasih hati.....mesti tak sampai hati....sayang lagi adalah.....

Puteri dara telah menahan menteri kewangan di istana yasothorn...menteri kewangan tidak mengaku bersalah....putera chaiyan telah mengarah orangnya menyamar sebagai tentera yasothorn untuk mengeluarkan menteri kewangan dan kemudian membunuhnya....tidak lama selepas itu istana yasothorn menjadi kelam kabut disebabkan menteri kewangan telah didapati hilang dari penjara...puteri dara telah pergi berjumpa anothai kerana khuatir anothai yang menculiknya.... tetapi sebenarnya tidak....puteri dara merasa lega dan melarang anothai daripada pergi mencari menteri kewangan kerana bimbang anothai akan hilang pertimbangan....puteri dara telah mengarahkan sesiapa yang keluar untuk mencari menteri kewangan selain tentera yang ditugaskan akan dikenakan hukuman mati tanpa boleh membela diri.....puteri dara tahu yang anothai bertindak demikian kerana hendak melindungi dirinya namun puteri dara tidak mahu anothai sampai kehilangan nyawa dalam mempertahankannya...

Setelah puteri dara berlalu...anothai membuat keputusan untuk keluar mencari menteri kewangan seorang diri...dalam masa yang sama tentera istana juga keluar mencari menteri kewangan juga....anothai terdengar suara orang menjerit meminta tolong di dalam hutan dan mendapati ada orang cuba membunuh menteri kewangan...anothai menyerang pembunuh tersebut dan semasa berlaku pergelutan menteri kewangan telah terkena beberapa tikaman..dan apabila pembunuh itu mati tentera istana pun tiba di tempat kejadian dan membuat kesimpulan bahawa anothai telah cuba membunuh menteri kewangan dan anothai telah ditangkap....anothai telah dimasukkan ke penjara yasothorn...sedihnya...nih yang tak tahan nih.....oleh kerana terlalu takut menteri kewangan telah membuat keputusan menggantung diri dalam penjara sampai mati....ini menjadikan anothai kehilangan saksi penting dalam kes ini.....

Puteri dara telah pergi melawat anothai di penjara....sedih puteri dara melihat kekasih hati di penjara ...tapi apakan daya nasi telah menjadi bubur....puteri dara telah menawarkan anothai kebebasan dan tidak perlu dibicarakan jika dia bersetuju dilucutkan kesemua jawatan yang dipegangnya sekarang.....namun anothai lebih rela dihukum mati jika dalang disebalik kejadian yang berlaku di yasothorn dapat dihukum dan maruah puteri dara dapat diselamatkan..... anothai cuma meminta puteri dara supaya tidak mengaku menerima surat daripadanya untuk menjaga maruahnya.....sebelum itu putera chaiyan dan ketua negara yang lain telah bersetuju untuk menghakimi perbicaraan anothai termasuk lah putera chaiyan dari negara kemmerat itu.....

Di dalam perbicaraan tersebut isteri menteri kewangan telah menunding jari kepada putera chaiyan yang menyuruh suaminya melakukan kerja2 menyebarkan khabar angin...putera chaiyan telah mengaku tidak bersalah.....putera chaiyan memmbangkitkan isu berkenaan surat anothai kepada puteri dala....anothai dengan machonya mengaku dia ada mengirim surat pada dara dan memcintainya......dan puteri dara juga mengaku bahawasanya dia menerima surat daripada anothai kerana tidak sampai hati membiarkan kekasihnya menanggung penderitaan seorang diri namun puteri dara tidak menyatakan yang mereka memang sepasang kekasih.....
        Setelah perbicaraan ke atas Anothai tamat....hukuman ke atas semua yang terlibat pun dibaca....hakim perbicaraan yang juga Maharaja Yasothorn telah mendapati putera chaiyan dan isterinya puteri khaekhai bersalah kerana merancang pembunuhan puteri dara dan menyebarkan khabar angin dengan tujuan untuk menjatuhkan puteri Dara.....putera chaiyan telah dilucutkan semua pangkat dan gelaran termasuk jajahan yang sedia ada begitu juga dengan puteri khaekhai....lebih teruk lagi puteri khaekhai telah dihukum tidak boleh kembali ke yasothorn untuk tempoh 10 tahun.....menteri kewangan pula telah dibuang negeri dan yang sedih sekali ialah hukuman ke atas anothai yang dituduh cuba merampas kuasa....anothai dijatuhkan hukuman bunuh.....anothai dengan tenang mendengar hukuman yang dijatuhkan ke atasnya.....

Keesokan harinya menteri pertahanan telah datang berjumpa puteri Dara untuk menandatangani arahan hukuman ke atas anothai....puteri dara merasa tidak sanggup untuk menandatangani arahan tersebut....puteri dala meinta pandangan menteri pertahanan sekiranya ada jalan keluar yang lain demi untuk menyelamatkan anothai...namun jawapan menteri pertahanan sangat mengecewakan puteri dara kerana sudah termaktub dalam undang2 yasothorn bahawa hukuman ke atas mereka yang cuba merampas kuasa ialah hukuman mati.....dengan hati yang sedih puteri dara menurunkan tandatangan bersama2 cop rasmi puteri mahkota ke atas arahan tersebut.....puteri dala cuba menahan air mata dan berpaling menahan tangis...menteri pertahanan pula melangkah keluar dengan hati yang pilu kerana terpaksa melaksanakan hukuman ke atas seorang tentera yang begitu setia terhadap negara..... masakan tidak sedih...anothai akan dijatuhi hukuman bunuh pada jam 6.03 petang pada hari yang sama puteri dara akan dimahsyhurkan sebagai maharani yasothorn....hari hukuman dijatuhkan telah dipilih sendiri oleh anothai.....

Sejurus selepas itu puteri dara bermesyuarat dengan ketua2 negara2 kesatuan yang dengan sebulat suara telah memilih puteri dara untuk menjadi ketua negara2 kesatuan setelah melihat cara yasothorn mengendalikan masalah dalaman negara dengan begitu baik sekali.....di dalam mesyuarat ini mereka telah mempersetujui untuk menabalkan puteri dara sebagai maharani yasothorn dengan rasminya pada jam 6 petang pada hari yang sama anothai akan dihukum mati..... walaupun puteri dara telah berjaya mewarisi takhta yasothorn namun dia tidak gembira kerana disebalik kejayaannya terdapat pengorbanan yang besar oleh seorang rakyat yang juga kekasihnya.....

Anothai telah di tempatkan di penjara istana.....semasa anothai sedang berehat...anothai telah di beritahu oleh pengawal penjara ada seorang kawan lama ingin berjumpa.....puteri dara telah datang bersama dayangnya, Phakka untuk berjumpa anothai buat kali terakhir.....puteri dara telah mengarahkan pakka pulang kerana dia mungkin akan lama bertemu anothai....setelah phakka pergi ....puteri dara masuk berjumpa anothai.....anothai merasa gembira kerana dara datang menemuinya sebelum dia dijatuhi hukuman.....banyak perkara yang diceritakan... dari bagaimana mula perkenalan mereka sehinggalah apa yang berlaku....puteri dara telah memohon anothai untuk melarikan diri ke wilayah lain untuk mengelak dari hukuman bunuh namun anothai tetap dengan pendiriannya....dia tidak mahu dikatakan pengecut.....kerana bagi dirinya sudah mencukupi dia mengorbankan dirinya buat dara yang tidak dapat dimilikinya.... walaupun kegembiraan yang mereka kecapi tidak lama namun semua kenangan ini tidak mudah dilupakan oleh dara dan anothai kerana bagi mereka kenangan inilah yang akan membantu dara meneruskan sisa2 kehidupannya selepas kematian anothai.....anothai memeluk erat dara dalam dakapannya dan mengucup dahinya buat kali terakhir...puteri dara telah menghabiskan sepanjang malam di penjara bersama anothai.....puteri dara mengharapkan malam yang panjang supaya dia mempunyai banyak masa untuk bersama anothai....namun pagi menjelma jua dan puteri dala terpaksa pulang ke istana kerana tidak mahu ketiadaannya disedari..... anothai memakaikan puteri dara selendang dan memeluknya buat kali terakhir sebelum mereka berpisah....apabila pintu penjara ditutup anothai masih lagi memegang erat jari jemari dala .... puteri dara melangkah pergi dengan hati yang sayu.....

Pagi itu ibu puteri dara datang ke kamarnya untuk bertemunya namun puteri dara tidak ada di situ....ibunya bertanya pada phakka yang mengatakan puteri dara pergi berjalan2 di taman bunga.... apabila puteri dara sampai ibunya memarahinya kerana berjalan2 di taman bunga pada awal pagi....ibunya sekali lagi memarahinya kerana puteri dara tidak mencuba baju yang akan dipakai pada hari permasyhurannya....perasaan puteri dara yang tidak keruan membuatkannya meninggikan suara pada ibunya dan meminta pakaian serba hitam untuk permasyhurannya.... ibunya tidak bersetuju namun puteri dara memberikan alasan bahawa baju hitam itu untuk menunjukkan dia juga berada dalam kesedihan sebagaimana rakyat yasothorn....ibunya akhirnya mengalah dengan puteri dara dan berlalu....namun kebenarannya ialah puteri dara memakai serba hitam adalah sebagai penghormatan terakhir terhadap kekasihnya anothai.....

Waktu yang dinanti2kan telah tiba.....puteri dara telah bersiap2 dalam pakaian serba hitam untuk majlis permasyhurannya...anothai juga telah disiapkan oleh norachit dalam pakaian panglima turus tentera untuk menghadapi hukuman bunuh.....setelah anothai siap, bapanya telah datang berjumpa anothai buat kali terakhir...anothai dipeluk bapanya dengan erat sambil berkata bahawa dia merasa sangat bangga kerana anaknya dihukum bunuh kerana berbakti kepada yasothorn.....setelah bapanya berlalu anothai di datangi oleh menteri pertahanan yang akan mengiringi sendiri anothai untuk hukuman bunuh.....menteri pertahanan bertanya akan permintaan terakhir kepada anothai.....anothai meminta agar hukuman bunuh dijalankan setelah dia melihat bendera yasothorn dinaikkan dan meletakkan tangan kirinya yang mempunyai cincin di atas dadanya setelah hukuman dilaksanakan....menteri pertahanan berjanji akan melaksanakan semua permintaan anothai sebaik mungkin.....pada masa yang sama puteri dara telah diiringi masuk ke balairung untuk permahsyhurannya.....setelah di masyhurkan oleh maharaja yasothorn....puteri dara telah memberikan titahnya....daripada wajahnya kelihatan perasaan sedih yang tidak terhingga namun dia telah berjanji dengan anothai yang dia tidak akan menangis.....namun begitu air mata bertakung dalam matanya mengenangkan beberapa minit lagi kekasihnya anothai akan dihukum bunuh dan dia tidak dapat berbuat apa2.....

Menteri pertahanan telah memnggil nama anothai dan anothai berjalan ke arah palang di mana dia akan berdiri untuk menerima hukuman bunuh.....apabila bendera yasothorn dinaikkan... menteri pertahanan mengarahkan tenteranya untuk menutup mata anothai namun anothai meminta untuk memandang bendera yasothorn sehingga ke nafasnya yang terakhir....menteri pertahanan memberikan arahan untuk penembak bersedia......sebagai penghormatan terakhir kepada anothai semua tentera yang berada di tempat hukuman bunuh dijalankan telah mengangkat pedang sambil melaungkan kata2 semangat kepada anothai......suasana menjadi begitu hening dan hiba....arahan tembak telah diberikan dan anothai telah ditembak di dada..... anothai masih mampu berdiri tegak sebelum rebah ke bumi dengan perasaan gembira. puteri dara akhirnya menjadi waris takhta yasothorn dan pengorbanan dirinya tidaklah sia2......

Mayat anothai telah diletakkan ke atas pengusung dan menteri pertahanan telah melaksanakan permintaan terakhir anothai untuk meletakkan tangannya yang mempunyai cincin ke atas dadanya sebelum dikebumikan......mayat anothai telah dikebumikan di pulau dimana anothai dan dara selalu bertemu....puteri dara telah mengarahkan phakka untuk menjaga kebersihan dan kecantikan kubur anothai dan sekitar pulau serta mebuat jalan bawah tanah yang menghubungkan istana dengan pulau itu untuk memudahkannya menziarahi kubur anothai....di akhir cerita, puteri dara telah mengunjungi pusara anothai sambil memakai mahkota yang di perbuat daripada bunga liar yang pernah dipakainya semasa anothai masih hidup.....puteri dara meminta anothai agar menunggunya di sana....mereka pasti akan bertemu jua suatu masa nanti......puteri dara merebahkan dirinya di atas pusara anothai sambil kenangan manis bersama anothai berlegar2 dalam fikirannya.....

Begitulah berakhirnya sebuah kisah cinta antara anothai dan puteri dara yang penuh dengan liku2 kehidupan.....

Sedih kan citer ni... Kalau ada sesapa yg di Melaka Tengah tahu kat mana ada jual DVD or VCD citer nie, tolonglah beritahu saya. Just send via my email.... mazmalaysia@yahoo.com.my. Saya nak sangat tengok citer nie sampai habis.

 

pasangan yang secocok...
princess dara n anothai


     tengok aksi mereka.... sweet sangat kan???

51 comments:

  1. betul2... sgt best criter ni.. sy ada cd cerita ni tp skrang sy tak de di msia... kalau tak boleh sy copy & send kat awak... masa zaman tu sgt gilakan crite ni tapi tak pandai lg nak guna youtube semua tu... sanggup beli cd online dr forum cari.. dia download cerita ni dr tv2 siap ada subtitle dan iklan lagi hehehe cuma crita tu takde episod 1... cuba try cari kat forum cari manala tau kot2 org yg jual cd tu masih ada copy...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, boleh sy tahu nk beli cd cerita thai lakorn lain kat mane? Sbb puas mencari x jumpe yg ade eng sub

      Delete
  2. yup,.bez sgt cite nie...mse 2 sy bru form 2....
    klu da link cite nie...tlg gtaw ye...dh lmor benor nk nengok cito nie...

    ReplyDelete
  3. hai..terbaca blog ni.
    saya ada link cite ni.
    ade subtitle dlm bi.

    http://www.viki.com/channels/1206-the-princess/videos/10415/2

    klau korang suka cite soda and ice tea, ade jugak kat lmn web viki ni. enjoy. =)

    ReplyDelete
  4. ohh.....ok thanks...
    tp pernah cuba bkk lmn web viki tu ...........
    tp cam x jumpa sj...
    knp ek?
    episode dia smpai habis x?

    ReplyDelete
  5. aritu sy search the princess.
    tp ep nye x abis. smpai 8 je.
    and subtitlenye x bp lengkap.
    sbb subtitle nye bgantung pd contributor.

    ReplyDelete
  6. e2la...
    sy ada download dr utube..
    8 episod
    eng sub.
    penuh jugak subtitlenya.
    sy nk dr ep 9 smpai habis...

    ReplyDelete
  7. the of drama thailand.. kalo ada link download full drama ni tolong kogsi ek..

    ReplyDelete
  8. jangan lupe share link penuh crte nye k

    ReplyDelete
  9. Ahhh... saya pown suka gila citer nie! selalu Ponteng sekolah sbb nak tgk citer nie.. Hehehe.. Hnsem sgt Anothai A.K.A Tik Jesadaporn!

    ReplyDelete
  10. Replies
    1. hei... ckplah mana nak cari! sy dh rindu sgt nk tgk citer nie!!!

      Delete
  11. Kat youtube la..tp tade Subtitle.. :)

    ReplyDelete
  12. http://www.youtube.com/playlist?list=PL0E6C13D7AD7D3600 ni link full movie...enjoy

    ReplyDelete
  13. Ya ALLAH, terima kasih muzzy mizawa. tp, xde subtitle ek?

    ReplyDelete
  14. saya nak cerita nie.. pliss.. id wechat saya,, bayusufi93. the princess nie kembar kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Bukan, yang kembar tu cerita Keaw Lerm Korn.
      Pelakon yang sama, cerita lain-lain.

      Delete
  15. bole bg full movie n subtitle skli ..?

    ReplyDelete
  16. time sy darjah 6....wah....sy suke gak tgk....dulu berlumba2 tv nk kuar kan thai lakorn....yg sy ingat mae ai sea eun, love lock, soda ice tea, dgn ade 1 lagi pasal couple tu kne letak kat pulau x de org...dorg kne bg anak kat fmly lelaki tu...hhahaha....yg tu tv3...tp x ingat tajuk larh...

    ReplyDelete
  17. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  18. Ya, samalah dengan saya.
    Tapi masa tu saya tak berapa follow cerita ni, cuma tengok satu episod, skip, lepas tu tengok, lepas tu skip.
    Untuk episod last memang tak dapat tengok sebab kena hadir kelas fardu ain. Cari punya cari, ada dalam YouTube tapi tak ada subtitle.
    Apa boleh buat.
    Ada satu lagu drama yang watak puteri tu berlakon, kat sini: http://www.sharerice.com/index.php/Keaw_Lerm_Korn_%282005%29

    ReplyDelete
  19. http://www.veoh.com/list/c/LuerdKhattiya#http%3A%2F%2Fwww.veoh.com%2Flist%2Fc%2FLuerdKhattiya

    ReplyDelete
  20. Saya ada jual dvd dia. Original copy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam peah brape awk jual

      Delete
    2. Sebab dia original copy. So memang agak mahal sikit. Boleh email saya untuk lebih details minhoya94@yahoo.com

      Delete
    3. salam maaf menyampuk tapi saya nak tanya awak ada atau tau tak kat mana nak dapat cerita thai tajuk dye love chain pernah tayang kat tv 3 dulu..saya nak sangat tengok balek..kalau awak ada bole tolong inform saya tak? asap terima kasih

      Delete
    4. This comment has been removed by the author.

      Delete
    5. Ada lagi ke jual dvd nye... Betul2 nk tgk balik citer ni

      Delete
    6. boleh email sy?tq.. jujuelianajalil@gmail.com

      Delete
    7. Saya dah e-mail Cik Peah.
      Dia baru reply dan minta sesiapa yg berminat utk whatsapp dia di +60 17-524 0670.
      Nama betulnya Hidayah Harmi.

      Delete
  21. Replies
    1. Email saya untuk details minhoya94@yahoo.com

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. saya dah email awk.... klau awk xdpt email saya..ni email saya.. jehan.pisces87@gmail.com

      Delete
    4. saya dah email awk.... klau awk xdpt email saya..ni email saya.. jehan.pisces87@gmail.com

      Delete
    5. saya dah email awk.... klau awk xdpt email saya..ni email saya.. jehan.pisces87@gmail.com

      Delete
  22. saya pon peminat drama ni xpuas suap tengok dlm youtube n lagu dia best

    ReplyDelete
  23. saya pon peminat drama ni xpuas suap tengok dlm youtube n lagu dia best

    ReplyDelete
  24. Sapa kt sini tahu mana nk cri DVD or link penuh crita ni . puas sy cri dlm YouTube mmg xfull.sakit pulak hati. Haha

    ReplyDelete
  25. Sapa kt sini tahu mana nk cri DVD or link penuh crita ni . puas sy cri dlm YouTube mmg xfull.sakit pulak hati. Haha

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  27. Sape ade citer ni full?da lama sy cri..tp xjumpa..sy rindu sgt nk tgk cter ni..bleh x yg ade share ngn sy?ada dvd pon ok gak..sy bli..email kt sy dyaazri@gmail.com

    ReplyDelete