REAL MADRID CHAMPION OF UEFA CHAMPION LEAGUE

REAL MADRID CHAMPION OF UEFA CHAMPION LEAGUE

Tuesday 1 March 2011

CSU 24

CINTA SEORANG USTAZ 24

Istana Kesultanan Melayu Melaka

DOUGLAS melilaukan matanya di sekeliling kawasan berkenaan. Memang banyak kesan sejarah yang tinggal di sini untuk tatapan masyarakat zaman ini. Douglas teringat diari moyang kepada moyangnya, Christoper Brown. Penjajahan di Tanah Melayu adalah salah satu pengalaman manis dalam hidupnya. Memang banyak hasil bumi yang masih belum diterokai. Namun Christoper mengagumi pahlawan-pahlawan Tanah Melayu ketika itu seperti Mat Kilau, Dato’ Maharajalela, Dolsaid, Dato’ Bahaman dan ramai lagi. Mereka sanggup menggadaikan apa sahaja demi untuk menghalau para penjajah dari terus merobek tanah air mereka.
      “Wow, this place are full with history. It’s amazing.” Puji Darren. Dia melihat-lihat kawasan sekeliling. Kekagumannya semakin bertambah apabila melihat replika istana tersebut dikelilingi oleh kawasan-kawasan  bersejarah seperti A’ Famosa, Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan, Bukit St. Paul dan Gereja St. Paul.
       Datin Aminah, Laila, Najwa, Mak Munah, Iskandar, Natasha dan Datuk Alexander bangga dengan pujian tersebut. Kerana itulah Melaka digelar sebagai Melaka Bandaraya Bersejarah. Pada 7 Julai 2008, Melaka telah mendapat pengiktirafan sebagai Tapak Warisan Dunia ketika Mesyuarat Jawatankuasa Mesyuarat Warisan Dunia (WHC). Ini baru saja di Banda Hilir. Belum lagi di Alor Gajah, Jasin, Sungai Udang, Pulau Besar, Kuala Linggi dan banyak algi.
       “Come on, let’s get the ticket to enter the palace.” Ajak Datuk Alexander.

“WOW! Honey, I fell like I’m in the real palace.” Luah Hatahway setelah berdiri di luar replika istana yang besar itu. Apabila mereka naik, maka terlihatlah dua buah patung yang menjaga pintu utama sambil memegang sebatang lembing tajam. Darren merenung ke dalam anak mata kaku patung pengawal itu. Rasa gerun tiba-tiba menyelubungi dirinya. Sedangkan aku tenung macam ni saja pun aku dah takut, apatah lagi kalau mereka memang betul-betul hidup? Memang kena cekik aku ni agaknya! Mersti mereka akan menyangka bahawa aku adalah penjajah. Tapi memang pun aku keturunan penjajah! Suara hatinya berkata-kata.
        Tepukan di bahu kirinya membuatkan Darren terjerit perlahan.
       “What’s worng with you, my buddy?” soal Iskandar sambil tersengih.
       “Nothing.” Jawab Darren sambil tersengih. Laila, Najwa  dan Mak Munah hanya memerhatikan kedua lelaki itu.  
       “Don’t try to lie to lie to me. I know you want to hiding something from me. Just telling me the truth!” desak Iskandar. Laila membulatkan biji matanya. Pendesak juga ‘pakwe’ aku ni.
Walaupun telo Inggeris British mereka terlalu pekat, sedikit sebanyak Laila dan Najwa tetap dapat menangkap meaksud di sebalik kata-kata mereka.
        Darren mula menceritakan tentang kegalauan hatinya tadi. Iskandar yang sudah tidak dapat tahan, terus tertawa besar. Laila mula menepuk dahi sambil memandang Mak Munah yang rancak berbual bersama Datin Aminah.
        “Kesiannya mak kau, Laila. Bakal dapat menantu ustaz yang berperangai bukan ustaz.” Kata Najwa dengan muka yang ‘tiada perasaan’. Laila menjeling. Kena jugak budak ni karang!
        “Apa yang tercegat lagi? Marilah masuk.” Ajak Datuk Alexander. Semuanya menganggguk setuju.

“WOW! I don’t know, how to describe about this with the word.” I’m so... so speechless.” Kedengaran pujian yangt ak terhingga keluar dari mulut Douglas. Mereka bergerak ke Balairong Seri.
      “Macam ini rupanya cara raja bermesyuarat.” Satu per satu perkataan yang keluar dari mulut Hatahway. Datin Aminah tersenyum.
      Kemudian mereka bergerak menuju ke ruang pameran pula. Setiap catatan peristiwa diiringi gambar pada dinding. Catatan peristiwa itu dituli dalam dua bahasa. Melayu dan Inggeris.
       “What a pity.” Keluh Darren kepada Iskandar setelah membaca peristiwa mengenai hang Jebat yang dibunuh oleh Hang Tuah.
       “What are you pity of?’ soal Iskandar sambil memandang Laila, Natasha dan Najwa yang sedang tergelak perlahan. Entah apa yang digelakkan, dia sendiri tidak tahu.
       “I’m so pity with Hang Jebat and Hang Tuah. Hang Jebat were tried to defence Hang Tuah but Hang Tuah were too subservient with king’s command. The king were so greedy and cruel. And Hang Jebat became a victim.” Luah Darren lagi. Iskandar hanya tersenyum hambar. Dia tahu tentang peristiwa itu. Peristiwa yang menyebabkan Hang Jebat dibunuh.
        Yang sebenarnya, Hang Jebat berani menentang dan menderhaka adalah kerana geram dengan keputusan Sultan Melaka yang terlalu mengikut nafsu ketika memberi hukuman kepada sahabat baiknya, Hang Tuah tanpa membuat sebarang usul periksa.
        Sifat Hang Jebat yang liar dan berani menderhakai Sultan Melaka adalah untuk menuntut bela ketidakadilan yang dilakukan terhadap Hang Tuah, seorang laksamana yang terlalu setia dengan Sultan Melaka yang zalim.
        Hang Tuah sebenarnya telah difitnah oleh pegawai-pegawai di istana. Bila hal ini dipanjangkan di hadapan Sultan Melaka, baginda murka dan menitahkan Bendahara supaya Laksamana Hang Tuah dibuang dengan segera kerana menderhaka kepada mereka tetapi baginda dinasihati agar memeriksa terlebih dahulu sebelum dibuang. Tetapi Sultan Melaka enggan dan mengarahkan bentara kedua dengan alat senjata supaya pergi mencari laksamana di Kuala Melaka.
        Raja Melaka begitu murka setelah mengetahui bahawa Hang Tuah berkehendak dengan salah seorang dayang istana. Tanpa berfikir panjang , baginda tidak lagi mendengar nasihat Bendahara. Malah dalam keadaan marah, baginada mula hilang pertimbangan. Segala jasa bakti dan kebaikan Hang Tuah tidak lagi diperhitungkan hanya kerana seorang perempuan.
       Ketika itu, laksamana bersama keluarganya di dalam perahu kecil. Laksamana yang mengetahui akan hal itu, pergi ke istana dengan perahu Hang Jebat. Sampai saja, laksamana duduk di Balai Gendang. Sultan Melaka mengarahkan agar Bendahara melakukan pembuangan Hang Tuah. Bendahara terpaksa melakukannya dengan perasaan sedih.
        Hang Jebat dan Hang Kasturi menangis dan memeluk Hang Tuah. Laksamana itu memberikan Keris Pandak yang diminta oleh Raja kepada Hang Jebat. Hang Tuah sempat memberikan nasihat kepada mereka berdua.
        Selepas kejadian Hang Tuah dibuang, Raja sering tidak menghadap orang selama tujuh hari. Hang Jebat cuba menawan hati baginda dengan berbagai cara. Hang Jebat semakin liar sehingga sering bersuka ria di istana dan bermukah dengan dayang-dayang istana. Malahan, Hang Jebat menganggap istana adalah tempat tinggalnya. Perbuatan keji ini membuatkan Raja Melaka menjadi murka namun apalah dayanya. Selagi Keris Pandak Laksamana Hang Tuah masih berada di tangan Hang Jebat, tiada sesiapa dapat mengalahkannya.
        Raja Melaka terpaksa berpindah ke rumah Bendahara Paduka Raja bersama-sama dengan Tun Teja, Raden Emas Ayu serta putera-putera baginda. Pelbagai percubaan dilakukan untuk membunuh Hang Jebat namun tetap tidak berjaya. Raja Melaka akhirnya menyesal dengan hukuman baginda ke atas Hang Tuah. Pada masa inilah, Bendahara Paduka Raja membongkar rahsia bahawa Hang Tuah hanya bersembunyi di Hulu Melaka. Dia tidak dibunuh. Tun Pekerma dan Tun Kasturi dititahkan agar menjemput laksamana dengan segera.
        Jika ditanya pada Iskandar, dia mengangumi Hang Tuah dan Hang Jebat. Tetapi dalam kes ini, dia lebih menyanjungi Hang Jebat kerana keberaniannya demi untuk menuntut keadilan untuk Hang Tuah. Memang di dalam agama, kita disuruh agar taat kepada pemerintah. Tetapi jika pemerintah itu menyuruh sesuatu yang keji, haruskah arahan itu dipatuhi? Padanya, taat kepada pemerintah biarlah berpada-pada.
       
“KALAU Tasha Tanya, Laila jangan marah tau.” Natasha memohon izin. Laila tersenyum sambil memandang Najwa.
         “Dalam kiraan saya, dah hamper setahun Laila kenal dengan Abang Is kan? Jadi, macam mana perangai dia di sekolah?” soal Natasha.
         Fuhhh... lega. Ingatkan dia nak tyanya bila aku nak kahwin dengan abang kesayangan dia tu!
         “Kat sekolah, dia ok. Tak suka marah-marah. Tak pernah bawa rotan untuk menghukum kami. Dan dia suka mengajar dalam keadaan santai, tak tertekan. Jadi, kami tak rasa bosan.” Jawab Laila. Najwa terus membaca catatan peristiwa di situ. Tetapi dia dapat mencuri dnegar perbualan mereka berdua.
         “Betul ke Najwa?” Natasha menginginkan kepastian.
         Najwa tersenyum sambil mengangguk-angguk. “Dan yang paling peing... dia suka main mata dengan Laila setiap kali masuk kelas kami.” Laila membulatkan biji matanya setelah Najwa menghabiskan kata-katnaya.
        “Kau ni kenapa? Nak cari pasal dengan aku eh?” balas Laila dengan nada berbisik.
        “Mana ada aku cari pasal dengan kau?” Najwa mempertahankan dirinya. Natasha hanya tersenyum apabila melihat ulah dua sahabat karib itu.
        “Betul ke Najwa?” sekali lagi Natasha ingin mendapat kepastian. Gatal jugak abang aku ni!
        “Ya. Betul Kak Tasha. Lepas tu, setiap kali dia Tanya soalan, Laila adalah orang pertama yang disoal. Bila Laila bagi jawapan betul, dia puji. Bila Laila bagi jawapan salah pun, dia teteap jugak memuji.” Najwa menyedapkan ceritanya.  Laila sudah membulatkan biji matanya sebagai tanda amaran. Najwa dan Natasha sudah melambakkan tawa mereka.

DARREN menoleh ke belakang. Bunyi ketawa gabungan suara Natasha dan Najwa telah menarik minatnya. Dia tertarik dengan gelak Najwa yang sedikit kuat tetapi lembut. Iskandar yang sedang berbalas SMS dengan Hamka mengikut hala pandangan mata Darren.
         “Hei boy... what are you looking for?” soal Iskandar sambil pandangannya masih lekat pada ulah tiga anak remaja perempuan itu.
         Darren tersengih. “Nothing.” Darren cuba menyembunyikan rasa hatinya.
         Iskandar merenung dua pupunya. “Don’t try to lie to me. I know, you keep hiding something from me.” Iskandar mendesak. Malas mahu membalas kata, dia mengikut langkah Datuk Alexander, Douglas, Datin Aminah, Hathaway dan Mak Munah naik ke tingkat atas. Iskandar memberi isyarat kepada tiga orang remaja perempuan itu agar naik ke atas.

KELUAR saja dari Istana Melaka,mereka bersiar-siar di taman yang berhadapan dengan istana. Douglas, Darren dan Hathaway mengambil gambar kenang-kenangan. Kemudian, Darren menyuruh Iskandar mengambil gambarnya yang sedang berdiri di jambatan kayu. Iskandar sudah bersedia untuk mengambil gambarnya tetapi tiba-tiba saja Darren berkata ‘nanti’.
         “Why?” soal Iskandar sambil melepaskan lelah.
         “I want to invite Laila’s friend to take a picture with me.” Bisik Darren ke telinga Iskandar. Muka ustaz muda itu yang tadinya berkerut, kini sudah mula tergelak.
         “Laila, mari sekejap.” Laung Iskandar. Agak perlahan namun dengan suasan aman damai dan sunyi sepi, laungannya masih boleh didengari walaupun Laila, Natasha dan Najwa duduk sedikit jauh darinya.
         ‘Ada apa?’ soal Laila dengan bahasa isyarat.
         “Sinilah sekejap. Ajak Najwa sekali.” Arah Iskandar.
         “Pergilah Laila, Najwa. Nanti kalau dia merajuk, susuk pulak nak pujuk.” Natasha pula yang menyuruh.
         “Kakak?” Najwa mengajukan soalannya.
         “Takpelah. Saya duduk sini saja. Kamu berdua pergola.” Arah Natasha sekali lagi.
         “Ada apa?” soal Laila.
         Iskandar tersenyum sambil memberitahu sesuatu kepada Laila dengan suara yang amat perlahan. Laila terkejut. Namunsesaat kemudian bibitnya tersenyum lebar. Dia membisikkan apa yang dikatakan oleh Iskandar kepada Najwa pula. Darren melihat muka Najwa berkerut setrillion.
          “Kesianlah pada dia, Najwa. Harapan orang jauh tak elok dipersiakan.” Iskandar menagih simpati. Najwa ingin membuka mulut dan ingin berkata ‘tidak mahu’. Tetapi oelh kerana Laila terlalu mendesaknya, akhirnya dia bersetuju juga.
         Keluar saja dari istana, mereka menapak ke A’Famosa, Gereja St. Paul, kubu di puncak Bukit St. Paul dan Memorial Pengisytiharan Kemerdekaan.
        
SETELAH tiga jam berjalan, perhentian terakhir mereka adalah di Dataran Pahlawan untuk menjamu selera.
         Setelah masing-masing membeli makanan dan dibawa ke meja, akhirnya mereka duduk untuk mengaminkan doa yang dibacakan oleh Iskandar. Selsai saja , Iskandar menunggy Darren menghabiskan bacaan doanya. Setelah Douglas, , Darren dan Hathaway menyebut ‘Amen’, barulah mereka menjamu selera bersama-sama.
         “Seronok?” soal Iskandar kepada Laila dan Najwa. Mereka berdua mengangguk serentak.
        “Kalau lepas ni kita jalan-jalan macam ni lagi, boleh kan?” pinta Iskandar. Laila mengangguk tetapi tiba-tiba menggeleng.
        “Malas!” balasnya.
        “Kakak Munah memang suka dengan bunga ke?” soal Hathaway dalam Bahasa Malaysia. Ketika mereka mengambil Mak Munah, Laila dan Najwa, Hathaway terpukau dengan keindahan halaman rumah kampung itu.
        “Memang akak suka sangat.” Jawab Mak Munah.
        “If you want to know, actually she want to open a flower shop.” Sampuk Datin Aminah pula. Mak Munah mencubit perlahan lengan kawannya itu. Spontan, mereka bertiga tertawa.
        Datuk Alexander dan Douglas tak habis-habis membicarakan tentang bisnes, isu semasa dan lain-lain isu.
        Mereka menjamu selera bagai sebuah keluarga besar. Natasha yang dapat membaca isi hati Darren, tidak habis-habis mengusik lelaki itu. Mendengar Laila, Iskandar dan Natasha tidak habis-habis menggelakkan dirinya, dia tetap buat tidak tahu. Matanya masih lagi merenung wajah Najwa yang duduk di hadapannya. Ada apa pada wanita ini sebenarnya?

1 comment:

  1. Yeay ! Akhirnya berupdate jgk . rindu iskandar dgn laila...

    ReplyDelete