REAL MADRID CHAMPION OF UEFA CHAMPION LEAGUE

REAL MADRID CHAMPION OF UEFA CHAMPION LEAGUE

Tuesday 1 March 2011

CSU 23

CINTA SEORANG USTAZ 23

VILLA JANNAH

ISKANDAR hanya menonton tv LCDnya dengan pandangan kosong. DVD siri Midsomer Murders yang dipasangnya langsung tidak mampu menghilangkan keresahan hatinya. kepalanya masih ligat memikirkan tentang Sandra. Figura wanita kesayangannya itu masih menari-nari di matanya. Sandra kelihatan ayu dan manis dengan selendang yang senada warnanya dengan jubah bercorak bunga. Walaupun mereka sudah putus tetapi hati Iskandar masih menyintai wanita itu.
        Tiba-tiba dia teringatkan Laila. Iskandar cuba untuk menyemai kasih sayang terhadap anak muridnya itu. Iskandar akui, Laila dan Sandra adalah wanita yang baik. Datuk Alexander menolak Sandra kerana wanita itu berpakaian singkat. Diambil telefon bimbitnya dan dia membuka folder Image. Kemudian, dia melihat gambar-gambar yang ada secara slide. Gambar antara dia dan Sandra ketika makan di McD, Pizza Hut dan bersiar-siar di sekitar Banda Hilir. Kemudian, gambar Laila pula yang muncul. Gambar itu diambil secara kandid oleh Iskandar ketika mereka melawat Simon di hospital kelmarin. Anak muridnya itu memiliki muka yang biasa-biasa saja. Tidak secantik Sandra. Iskandar menghela nafas panjang. Pintu biliknya diketuk dari luar. Iskandar bangun dan melangkah untuk membuka pintu. Wajah Darren menghiasi pandangannya. Lalu dia menjemput dua pupunya itu masuk.
        Darren duduk di birai katil. Dia memandang wajah Iskandar.
        “Do you like my present?” soal Darren. Iskandar mengangguk.
        “Thank you. But, how do you know?” soal Iskandar.
        “Are you forget?” soal Darren.
        “What?” soalan Darren dijawab dengan soalan darinya. Darren tersenyum.
        “You asked my help to buy a Series of Midsomer Murders DVD.” Jawab Darren.
        “Astagfirullah-al-azim. I almost forget. So, how much?” soal Iskandar. Dia mencapai dompetnya dan ingin mengeluarkan not RM100 sebanyak tiga helai tetapi Darren menggeleng-gelengkan kepalanya. Tanda tidak perlu. Iskandar tetap juga ingin membayar namun Darren tetap menolak.
        “Assume that it is my present for you for your past birthday.”  Ujar Darren. Iskandar hanya tersenyum.
        “Thank you.” Ucap Iskandar. Darren hanya menganggukkan kepalanya.


KELUARGA Douglas Brown dihidangkan dengan makanan Melayu asli hasil masakan Mak Jah dan Datin Aminah yang dibantu oleh Natasha. Antara lauk yang dihidangkan adalah asam pedas keladi, ayam goreng berempah, ikan keli goreng sira sambal, dan ikan siakap bakar bersalut cili, lada hitam dan kosong. Tidak tinggal juga ketam masak lemak cili api. Douglas merupakan sepupu rapat kepada Datuk Alexander. Dia dan isterinya, Hathaway Brown ingin bercuti selama sebulan di Malaysia. Oleh itu, Datuk Alexander mengambil kesempatan agar menjemput mereka tiga beranak untuk ke rumahnya dahulu sebelum berjalan ke tempat lain.
        “Oh My God. Dad, the dishes seems really delicious. I can’t to wait anymore!” ujar Darren setelah melihat lauk-pauk di atas meja. Mereka semua sudha tergelak.
        Mak Jah ingin ke dapur namun Datuk Alexander cepat-cepat memanggilnya.
        “Kakak nak ke mana?” soal Datuk Alexander. Mak Jah tersenyum.
        “Kakak nak ke dapur... ada kerja sikit.” Mak Jah beralasan. Datin Aminah tahu Mak Jah sengaja memberi alasan. Mungkin malu untuk makan semeja dengan tetamu dari British itu.
        “Marilah duduk makan sekali. Duduk sebelah saya.” Ajak Datin Aminah. Mak Jah keberatan namun apabila melihat mereka semua memandangnya, mahu tidak mahu terpaksa dia duduk di sebelah Datin Aminah. Setelah Iskandar membaca doa, Douglas pula mengambil giliran untuk membaca doa mengikut adat penganut Kristian. Selesai saja, barulah mereka semua menjamu selera.
        “How’s your father? Did he fine?” soal Datuk Alexander sambil mematah-matahkan kulit ketam untuk dimakan isinya. Douglas tersenyum.
        “Anyway, he’s fine. “ jawab Douglas dengan ringkas.
        “Is, how’s your work?” soal Hathaway kepada Iskandar. Lelaki itu tersenyum.
        “Fine. I got a good student’s. They have a very excellent attitude.” Jawab Iskandar.
        “William... did he fine?” soal Douglas. Datuk Alexander mengangguk sambil tersenyum.
        “Don’t try to lie to me. When I look into your eyes...I know, whether your tell me truth or not!” tegas Douglas. Dia kenal dengan Datuk Alexander sejak dari kecil. Seboleh mungkin, sepupunya itu tidak suka untuk memburuk-burukkan adiknya sendiri. Itu adalah antara sifat terpuji Alexander.
       “Yeah... you’re right. How can I say to you? Erm... our relationship are too cold.” Jawab Datuk Alexander.
      “Does he still hate you?” soal Douglas. Datuk Alexander hanya tersenyum tawar.
      “Where do you want to sleep for a night?” soal Datuk Alexander, untuk mengalih topic mereka.
      “I think we want to spare a night at the hotel.” Jawab Douglas.
      “Why don’t you just stay in my house for a night?” ajak Datuk Alexander. Datin Aminah mengangguk. Hathaway memandang suaminya. Mengaharpkan agar suaminya setuju. Dia ingin mempelajari Bahasa Melayu dari Datin Aminah. Doyglas tersenyum. Dia memandang isterinya yang sudah melebar senyumnya. Akhirnya, dia mengangguk.

“ALAH, Laila ajaklah mak Laila. Mesti syok. Abang amek esok, pukul 10 pagi ya?” Iskandar cuba membuat keputusan.
    “Hei, jangan nak pandai-pandai buat keputusan ya? Laila dengan mak Laila ada banyak kerja.” Jawab Laila.
     “Alah, dalam pukul 2 ke, baliklah. Laila takkan tak kesian pada abang... sorang-sorang takde teman?” Iskandar pura-pura merajuk. Laila mengeluh. Jantan ni...
    “Alah, Laila malaslah. Sabtu Ahad biasanya memang kami banyak kerja.” Laila masih beralasan.
    “Takpelah kalau macam tu.” Iskandar terus menamatkan perbualan setelah Laila menjawab salamnya.
     “You called your girlfriend?” soal Darren yang sudah berdiri di belakangnya. Iskandar menoleh dan tersenyum. Walaupun dia tidak memahami BahasaMelayu, namunda ri nada percakapan Iskandar, Darren tahu yang dua pupunya sedang menelefon buah hatinya.
     “You want to go out with her?” soal Darren. Iskandar sudah tergelak. Iskandar duduk di meja teh. Angin nyaman menyapa badan mereka berdua yang sedang bersantai di balkoni di bilik Iskandar.
     “I just want to invite she and her  mother to go out with us tomorrow morning.” Ujar Iskandar. Darren sudah tersenyum-senyum bagai kerang busuk. Kerang pun tidak sebusuk itu bila tersenyum.
     “When you want to get married?” soal Darren. Dengan pantas, Iskandar bangun untuk mencubit dua pupunya tu namun Darren cepat berlari. Dia tahu, tangan Iskandar mahu menjadi seperti ketam, ingin mencubit orang saja kerjanya. Darren berhenti dan duduk di kerusi yang disorongkan di dalam meja kerja Iskandar.
     “I’m just asking. Why do you want to pinch me?” soal Darren sambil teresengih.
     “I’m not ready yet, ok?” jawab Iskandar. Mana mungkin dia mahu berkahwin dengan Laila sekarang.
     “So, how’s your life as a teacher?” soal Darren lagi.
     “I’m happy. I can share my knowledge to everyone. It’s giving a satisfaction in my life. I like it.” Jawab Iskandar dengan bangga. Darren tersenyum sambil menepuk bahu Iskandar.
     “If you like this way, just continue your work. Do it better.” Darren memberi kata perangsang. Iskandar tersenyum. Lantas, dia melangkah ke dalam almari dan mengeluarkan DVD Siri Midsomer Murders yang dihadiahkan oleh Darren. Dia membuka semula DVD yang siri satu. Sambil duduk di sofa, mereka mula menontonnya.

“BETUL ke ni Laila? Kenapa kau tak beritahu aku selama ni?” soal Najwa setelah Laila menceritakan tentang surat yang dikirim oleh Armand.
      “Sebab, aku tunggu masa yang sesuai.” Jawab Laila sambil meneka-nekan butang Kalculator Saintifik Casio fx-570MS.
      “Habis tu, kau bagi jawapan apa pada dia?” soal Najwa sambil menyelaj buku latihan Matematiknya. Paling bosan bila mempelajari bab Set. Bulat sana, bulat sini. Pening kepalanya.
      “Aku tak balas lagi. Lagipun, kau mesti boleh agak jawapan aku, kan? Takkan pulak aku nak tinggalkan ustaz kesayangan kau tu.” Najwa mengangguk. betul juga kata Laila.
      “Kempunanlah si Armand tu. Kesian dia.” Najwa meluahkan simpatinya. Laila menggeleng.
      “Kalau kesian, kau sajalah yang terima dia.” Usik Laila. Najwa mencebik.
      “Hei... kalau setakat jantan anak emak tu, kau bagi aku free pun, aku tetap tak mahu. Harap muka saja hensem. Tapi bila kita tegur sikit,...”
      “Aku anak cikgu, aku anak cikgu.” Najwa dan Laila menggayakanintonasi suara seperti Armand. Akhirnya, kedua-duanya tergelak. Sedang merekamembuat kerja di beranda, tiba-tiba sebuah kereta merah sudah berhenti di hadapan rumah Laila. Laia tidak perasan kerana kereta itu membelakanginya. Najwa yang perasan segera mencuit lengan Laila.
      “Ada apa?” soal Laila. Najwa memuncungkan bibirnya ke arah kereta tersebut. Laila memusingkan kepalanya. Sebaik sja ternampak sebuah kereta yang amat dikenalinya, dengan segera dia mencapau tudung di kusyen sebelah dan menyarungnya. Najwa juga sama.
       “Assalamualaikum.” Iskandar masih memberi salam.
       “Waalaikumsalam.” Jawab Najwa dan Laila serentak.
       “Naiklah.” Ajak Laila. Tanpa disuruh, Najwa terus meluru ke dapur untuk memberitahu kedatangan Iskanar kepada Mak Munah.

AIR mata Mak Munah masih laju.badan Datin Aminah dipeluk seerat mungkin. Setelah bertahu, akhirnya berjumpa juga mereka berdua.
        “Bertahun kita tak jumpa ya, kak?” ucap Datin Aminah. Mak Munah mengangguk. selepas berkahwin dengan Alexander, Aminah terus berhijrah ke Kuala Lumpur. Dia telah memberikan alamat terbarunya di dalam surat yang ditulis untuk Mak Munah. Tetapi sayangnya, Mak Munah sudah tidak tinggal di situ lagi. Rumahnya sudah hangus dalma sebuah kebakaran. Akibatnya, dia pulang ke kampung dan membuat rumah di atas tanah yang telah diwasiatkan kepadanya. Sejak dari itu, perhubungan mereka terputus.
       “Alex macam mana? Sihat?” soal Mak Munah. Datin Aminah mengangguk.
       “Macam tu jugak kak. Cuma sekarang, dia dah tak banyak naik darah. Kalau masa muda-muda dulu, yalah. Sekarang ni, dah tua. Dah tak tahu nak marah siapa lagi.” Jawab atin Aminah. Mereka semua sudah tersenyum. Tak disangka pula hari ini aka nada adegan-adegan Jejak Kasih. Bisik Natasha di dalam hati.
       “Kenalkan kak, Iskandar ni anak ketiga saya dan ni, Natasha, anak bongsu saya.” Datin Aminah memperkenalkan mereka. Natasha menghulurkan tangan untuk mencium tangan Mak Munah. Wnaita itu hanya tersenyum.
      “Dan ini pulak, anak sedara saya, Darren. Anak kepada sepupu Abang Alex.” Mak Munah tersenyum kepada Darren. Lelaki itu membalas senyumannya. Sebagai tanda perkenalan.
       Iskandar asyik menjeling-jeling Laila yang duduk di antara Natasha dan Najwa.
       “Darren, she is my girlfriend. Her name is Laila.” Beritahu Iskandar kepada Darren yang duduk di sebelahnya.
       “Which one?” soal Darren.
       “In the middle.” Jawab Iskandar. Laila yang mendengar perbualan itu…. Ya Allah, dah macam rancangan Invite Mr Wright. Ini betul-betul slanga British ni. langsung faham tak faham. Pekat! Detik hati Laila. Bila Darren tersenyum kepadanya, dia membalas senyuman itu.
       “Suami kakak mana?” soal Datin Aminah.
       “Alah, orang bawa lori… faham-faham ajelah. Dia tak ada. Dia bawa lori ke Johor. Hantar barang kat sana. Hari tu, yang masa Is datang sini, dia tengah bercuti.” Beritahu Mak Munah.
       “Oh begitu.” Balas Datin Aminah.
       “Jemputlah makan.” Ajak Mak Munah. Kebetulan memang dia ada buat goreng pisang tadi. Mereka mula menjamu selera. Najwa membantu Laila menghidangkan air teh yang telah dituang ke dalam cawan. Bila air itu habis, Laila segera membawa jag kaca itu ke dapur dan datang semula ke hadapan sambil menatang sebuah dulang kecil yang berisi dua jag kaca yang penuh dengan air teh.
       “Sedap kakak masak. Masakan kakak masih tak ubah macam dulu.” Datin Aminah memuji teman lamanya itu. Mak Munah hanya tersenyum.
       “Alah… tak payahlah nak puji-puji kakak. Makan sajalah.” Mak Munah seperti anak dara muda. Malu-malu kucing. Datin Aminah tergelak perlahan.
       “Sebenarnya, Minah ingat nak ajak kakak dengan Laila untuk berjalan esok. Yalah, sepupu si Alex tu datang ke sini untuk melancong. Jadi, apa salahnya kalau kita berjalan sekali. Boleh?” Datin Aminah sedang menunggu jawapan Mak Munah. Wanita itu hanya tersenyum.
       “Kakak tak kisah, tapi… kau kenalah tanya si Laila.” Ujar Mak Munah. Iskandar tersenyum sambil memandang buah hatinya. Laila sudah menjeling tajam wajah lelaki kacukan itu. Dilihatnya Darren tersengih-sengih sambil menoleh ke arah Iskandar. Ustaznya turut tersenyum.
        “Wow! I feel so scare when I look her glance!” Darren bergurau. Iskandar sudah melambakkan gelaknya. Datin Aminah lantas membulatkan biji matnaya apabila memandang anak bujangnya itu. Serta merta Iskandar berhenti ketawa. Darren juga.









No comments:

Post a Comment