REAL MADRID CHAMPION OF UEFA CHAMPION LEAGUE

REAL MADRID CHAMPION OF UEFA CHAMPION LEAGUE

Thursday 15 May 2014

WUC 33


WAKE UP CALL 33
 

IZZUDIN SUPPLIER HOLDINGS

 KEKECOHAN di bilik mesyuarat menarik minat Fahem untuk menapak ke situ. Semakin dekat, semakin kuat dia mendengar hilai tawa manusia-manusia di dalam bilik tersebut. Diam-diam, dia berdiri di tepi pintu dan memerhatikan sepuluh orang pekerja wanita sedang menyiapkan hadiah-hadiah untuk hari keluarga syarikat. Mereka tidak menyedari kehadirannya kerana badannya disebalik dinding. Hanya kepala sahaja dijenguk sedikit ke dalam.

            “Kau datang dengan siapa, Mazidah?” soal Mashitah, salah seorang pekerja di bahagian Sumber Manusia.

Mazidah hanya mengangkat bahu.

            “Tak tahu lagi nak pergi dengan siapa.” jawabnya ringkas.

            “Atau kau masih ada hati nak pergi dengan CEO kita?”sebaris ayat pedas yang keluar  dari mulut Nurul Huda, ibu kepada tiga orang anak itu membuatkan Mazidah tersentak. Malah yang lain juga menunjukkan reaksi sama. Walaupun Nurul Huda dikenali sebagai pendiam, tetapi bila sekali membuka mulut, berasap juga telinga yang menadah ayat-ayat pedasnya. Fahem yang sedang mengintai turut terkejut. Dalam diam, dia tetap ingin mendengar jawapan bekas kekasihnya.

            “Kau gila ke apa, Huda? Kan ke dia tu dah jadi laki orang? Tak inginlah aku pergi dengan dia!”

Nurul Huda melepaskan nafas berat.

            “Manalah tahu kot dia masih ada hati lagi dengan kau? Dia kan, masih bujang tiga?” akhirnya mereka tergelak juga. Kerana bengang, Mazidah membaling plastik-plastik yang sudah direnyukkan tadi kepada Nurul Huda.

            “Banyaklah kau punya bujang tiga! Habis bini dia, mana dia nak campak?” sekali-sekala layan kepala gila Nurul Huda, elok juga. Menenangkan fikiran!

            “Apasal bengap benar kau ni Mazidah? Kouta dia kosong tiga lagi kan? Penat aku cakap tadi! Tak payahlah dia nak buang bini dia!” mereka terus tergelak. Berair-air mata Mazidah kerana terlampau banyak gelak. Kepalanya diangkat, menghala ke pintu. Alangkah terkejutnya dia tatkala orang yang diumpat sedang mengintip mereka membuat kerja-kerja menyipkan hadiah.

            Fahem yang sudah terkantoi, berpura-pura berdehem sambil berjalan masuk. “Dari luar lagi saya dengar hilai tawa awak semua. Apa yang kelakar sangat?” terkedu mereka semua tatkala mendengar suara ala-ala Mark Westlife itu.

            “Tak ada apa-apa, Tuan Fahem. Saja kitaorang bincang pasal poligami zaman sekarang.” Selamba Nurafeefah membalas sambil tangannya sibuk membetulkan riben pada hamper.

            “Oh, tiba-tiba berminat nak bincang pasal poligami… kenapa? Awak nak suruh suami awak amalkan ke?” Fahem sudah mula ‘memedas’. Mengutuk aku aje kerjanya! Nurafeefah menjeling CEO muda itu seketika. Perghh, mulut tak ada insurans! Harap muka aje kacak!

            “Daripada Tuan Fahem suruh suami saya amalkan, baik tuan sendiri yang amalkan. Rasanya tak salah kan? Dah alang-alang Tuan Fahem ramai makwe… penuhkan ajelah kouta tu.” semua mata memandang Nurafeefah. Dia memang diketahui sebagai pekerja yang paling selamba walaupun ketika lelaki itu memetir.

            Mencerlun mata lelaki itu memandang Nurafeefah. Badan kecil, mulut boleh tahan! Omelnya dalam hati.

“Saya boleh aje kalau nak buat macam tu. Tak payah tunggu dua tiga tahun… sekarang pun boleh! Tapi, mengenangkan bini saya baik sangat, tak sampai hati pula saya nak meng’empat’kan dia!” Fahem menambahkan cili api supaya ayatnya lebih berapi.

            Melihat wanita kecil molek itu diam, hatinya puas. Paling dia malas jika bertekak dengan Nurafeefah. Ada sahaja benda yang ingin dibangkitkan supaya dia menang.

            “Hah. Dia siap semua hadiah? Mazidah, persiapan majlis macam mana… ok?” soalnya sambil tangannya menguis-nguis riben yang dihiaskan pada setiap hamper dan hadiah.

            “Okey Tuan Fahem. Semua berjalan lancar.” Jawab Mazidah. Sebagai pengerusi kelab, dia mesti mengambil tahu semuanya dan meneliti kerja-kerja mereka. Dia tidak mahu hari keluarga yang akan datang ada pincang di mana-mana.

 

d’ SUFI RESORT, PANTAI PUTERI          

 

“RAMAI  juga ya staf abang.” Ujar Nur Sumayyah tatkala sampai di kanopi. Fahem tersenyum

            “Alhamdulillah. Daddy pandai jaga semua pekerja. Kebajikan semua staf dijaga. Tak silap abang, adalah dalam 105 orang. Itu baru HQ. Belum branch lain. Stor pembinaan lagi.” Jawab Fahem. Beberapa orang staf wanita yang lalu di hadapan mereka, bersalaman dengan Nur Sumayyah.

            “Resort siapalah ni, ya bang? Cantik sangat. Nampak ciri-ciri Islam. Siap ada gambar wali Songo. Gambar pahlawan Melaka pun ada juga. Nama resort pun… d’Sufi Resort. Mesti pemiliknya boleh tahan, kan?” Nur Sumayyah masih lagi leka memerhatikan lobi di bangunan pentadbiran.

            Fahem tersenyum sahaja. “Mana abang tahu siapa punya resort. Tapi tadi ada seorang pelayan restoran tu cerita dengan abang. Katanya… nama Sufi tu diambil sempena  nama kekasih pemilik ni yang dah meninggal dunia.”

            Nur Sumayyah terangguk-angguk mendengar cerita Fahem. Tanpa mereka sedari, sekumpulan lelaki menghampiri mereka lalu berjabat tangan dengan Fahem.

            “Tuan Fahem, ni data pelancong yang check-in resort ni. saya dah siapkan dari semua aspek, macam yang tuan minta.” Kenyataan salah seorang lelaki itu membuatkan Nur Sumayyah berpaling. Belum sempat dia bertanya apa-apa, lelaki yang berbaju kemeja biru pula bersuara.

            “Tuan Fahem kata nak buat majlis suai kenal dengan semua staf resort. Agak-agak, bila Tuan Fahem ada masa lapang… boleh saya aturkan majlisnya.”

            “Kenapa pulak abang nak bersuai kenal dengan staf resort ni?” soal Nur Sumayyah yang masih bingung.

            “Err… emmm…” dia menjeling seketika Mohd Abid yang bermuka selamba.

            Tiba-tiba Nur Sumayyah teringatkan sesuatu. SUFI. Dikerling seketika cincin tunangnya. Nama resort yang tertulis pada bahagian reception… dan cerita Fahem tentang sejarah nama d’Sufi Resort. Perlahan-lahan, dia memandang suaminya yang sudah tersengih-sengih bagai orang sengal.

            “Kenapa tak bagitahu Sumayyah yang resort ni milik abang?” soalnya dengan geram sambil tangannya mencubit si suami.

            “Auwww… ni apasal pulak tiba-tiba jadi sepit udang galah ni?” Fahem menggosok-gosok lengannya yang dicubit. Kumpulan lelaki tadi telah meninggalkan mereka.

            “Saja buat Sumayyah tertanya-tanya tadi kan? Menyampah betul!” Nur Sumayyah merajuk manja. Fahem melepaskan nafas berat.

            “Alah, benda kecil saja kan? Tak payahlah kita nak bergaduh. Sangat. Dah, jom kita ke sana. Diorang macam dah nak mula majlis.”

 

KANAK-KANAK kelihatan riang menyiapkan istana pasir masing-masing. Masa yang diberi adalah 20 minit. Terdiri daripada empat kumpulan, mereka semua dalm lingkungan umur di antara enam hingga 10 tahun.

            “Okey anak-anak, masa yang diberi tinggal 10 minit lagi!” jerit penjaga masa. Apalagi, kanak-kanak semua makin tidak tentu arah mencari bahan-bahan yang boleh dijadikan hiasan untuk istana pasir mereka.

“Lima… empat… tiga… dua … satu… priiiiiittt! Masa dah tamat. Anak-anak sila ke tepi. Pengadil akan mengira markah untuk istana pasir yang dibina.”

Tatkala pengadil sedang mengira markah, semua staf sudah berada di khemah untuk menyaksikan pertandingan karaoke.

“Peserta pertama… Tuan Fahem Izzuddin.” Faham yang sedang berborak bersama Nizam segera bangkit menuju ke pentas. Pertandingan karaoke mereka berbeza. Peserta boleh membawa lagu sendiri untuk pertandingan. Oleh itu, Fahem telah membawa  pendrive sendiri untuk pertandingan ini. Alat tersebut diberikan kepada petugas teknikal. Dia memberitahu kepada petugas tersebut lagu yang ingin dinyanyikan.

 

 

 

It still feels like our first night together
Feels like the first kiss
It's getting better baby
No one can better this
Still holding on
You're still the one
First time our eyes met
Same feeling I get
Only feels much stronger
I want to love you longer
Do you still turn the fire on?


So if you're feeling lonely, don't
You're the only one I'll ever want
I only want to make it good
So if I love you, a little more than I should

 

            Terpegun semua tatkala mendengar Fahem mendendangkan lagu Bryan Adams. Orang tidak perasan, namun Mazidah tahu lagu itu memang ditujukan untuknya.

            Nur Sumayyah hairan… dia tidak tahu siapa yang suaminya renung dengan panahan mata yang tajam.

Please forgive me, I know not what I do
Please forgive me, I can't stop loving you
Don't deny me, this pain I'm going through
Please forgive me, if I need you like I do
Please believe me, every word I say is true
Please forgive me, I can't stop loving you

Still feels like our best times are together
Feels like the first touch
We're still getting closer baby
Can't get closer enough
Still holding on
You're still number one
I remember the smell of your skin
I remember everything
I remember all your moves
I remember you yeah
I remember the nights, you know I still do

 

            Bagi Fahem, lagu ini adalah medium untuk dia meluahkan rasa hatinya kepada Mazidah yang masih utuh walaupun sudah berkahwin dan bakal menimang cahaya mata.

So if you're feeling lonely, don't
You're the only one I'll ever want
I only want to make it good
So if I love you a little more than I should


The one thing I'm sure of
Is the way we make love
The one thing I depend on
Is for us to stay strong
With every word and every breath I'm praying
That's why I'm saying,

Please forgive me, I know not what I do
Please forgive me, I can't stop loving you
Don't deny me, this pain I'm going through
Please forgive me, if I need you like I do
Babe believe it, every word I say is true
Please forgive me, if I can't stop loving you
No, believe me, I don't know what I do
Please forgive me, I can't stop loving you

 

            Tanpa diduga, dia mencabut sekuntum bunga ros bersama tangkai di pentas dan turun ke khemah menghampiri Mazidah yang duduk di meja hadapan. Spontan Mazidah mendongak. Bunga ros tadi dihulurkan. Tiba-tiba… cup! Bibir Mazidah menjadi sasaran. Mereka terkedu seketika.

            Tatkala Fahem berpusing untuk naik ke pentas semula, matanya bertembung dengan pandangan mata si isteri yang menahan marah. Tak guna punya suami… memalukan aku!

 

 

SEMINGGU sudah berlalu. Namun, Nur Sumayyah masih dingin dengan suaminya. Tugasan sebagai isteri tetap dilakukan setiap hari tetapi dia masih tidak bersuara seperti biasa dengan suaminya. Hanya beberapa ayat sahaja. ‘Makanan dah siap. Kalau nak makan, saya dah hidangkan.’ Ataupun ‘saya pergi kerja dulu’, ‘pakaian abang untuk esok semua saya dah siapkan’.

            Fahem tidak peduli, malam ini dia perlu menjernihkan semula hubungannya dengan Nur Sumayyah. Isterinya yang sedang melipat baju sambil menonton televisyen dijeling seketika. Puntung rokok ditenyeh-tenyehkan di dalam ashtray agar baranya terpadam.

            Perlahan-lahan dia bangun dan duduk di atas permaidani lembut. Tangan si isteri yang lincah melipat baju sambil matanya menghala ke televisyen dielus seketika. Nur Sumayyah tersentak. Sebuah jelingan maut dihadiahkan untuk Fahem.

            Fahem hanya tersengih. “Janganlah jeling abang, tak elok tau jeling-jeling suami.” Dia melentokkan kepalanya pada bahu kiri Nur Sumayyah namun wanita pantas menolak bahu suaminya.

            “Oh, jeling tak elok. Yang abang cium perempuan lain, depan orang ramai tu… eloklah?” bidas Nur Sumayyah. Tanpa mempedulikan Fahem, tangannya terus melipat baju yang tinggal sedikit.

            “Abang minta maaf. Abang hilang kawalan masa tu. Bukannya abang sengaja.  Semuanya di luar kawalan.” Fahem tetap mempertahankan dirinya.

            “Hilang kawalan konon! Kalau iya pun nak menunjukkan ‘kasih sayang’ abang pada perempuan tu, tak payahlah sampai nak cium dia. Abang ni tak malu ke orang tengok? Abang tahu tak, Sumayyah rasa malu sangat waktu tu. Orang mesti ingat Sumayyah tak pandai jaga suami. Nama saja ustazah, suami sorang pun tak pandai nak jaga!”

            “Percayalah cakap abang… mereka tak akan cakap apa-apa. Berani mereka nak kutuk isteri abang? Memang kenalah dengan abang nanti!” Nur Sumayyah mencebik mendengar kata-kata suaminya.

            Fahem ada dengar-dengar gosip berkenaan peristiwa itu di pejabat namun dia buat tidak endah. Wanita dan gosip… mana boleh dipisahkan? Dia teringat kata-kata daddynya ketika bertandang ke rumah orang tuanya dua hari lalu.

            “Jangan buat perangai macam tu lagi! Kalau iya pun diri tu masih sayangkan Mazidah, banyak lagi cara untuk kamu luahkan selain dari nak cium dia sesuka hati. Apa… masa buat tu kamu tak fikir ke apa perasaan isteri kamu? Orang tentu akan mengata dia. Kamu kena fikirkan juga maruah isteri kamu. Jangan nak hentam keromo saja. Kamu tu dah kahwin. Kena jaga rumah tangga kamu, maruah kamu suami isteri. Daddy dengar banyak gosip tentang hal itu kat pejabat. Kamu tak kesiankan Mazidah? Kamu tak fikir apa perasaan dia? Dia tu dahlah perempuan. Lelaki mana nakkan dia bila dapat tahu tentang kejadian tu. Kamu bagitahu daddy.”

            “Sayang… abang minta maaf sangat-sangat ni.” Fahem terus merayu. Nur Sumayyah merenung wajah suaminya seketika.

            “Abang ingat tak apa yang Sumayyah cakap dengan abang pada malam pertama kita?” Tanya si isteri. Fahem mengerutkan dahi seketika. Dia benar-benar tidak ingat. Lantas digeleng kepalanya perlahan-lahan.

            Nur Sumayyah menghela nafsanya seketika. Dijeling si suami yang sedang menanti jawapannya.

            “Sumayyah tak kisah kalau abang nak penuhkan kouta yang  tinggal. Tapi satu saja Sumayyah nak ingatkan… jangan berzina!” dia mengulang semula amarannya.

            Ingatan Fahem menerjah semula pada malam pertama mereka. Barulah dia teringat, Nur Sumayyah ada mengatakan perkara itu selepas dia membawa isterinya ‘mengembara’. Tetapi ketika itu dia memikirkan Nur Sumayyah hanya main-main.

            “Ingat tak?”

            “Ingat. Abang sangkakan masa tu sayang main-main.”

            “Apa yang Sumayyah cakap waktu tu, Sumayyah memang memaksudkannya. Sumayyah tak mahu abang lalai dalam mengemudikan bahtera perkahwinan kita. Kalau abang tak betul, siapa yang nak pimpin Sumayyah? Sebab tu, Sumayyah perlu tegur abang dan abang perlu tegur Sumayyah bila kita buat silap. Barulah perkahwinan kita diberkati ALLAH.” Panjang lebar ustazah muda itu memberi tazkirah percuma kepada suaminya. Fahem mengangguk akur mendengar tazkirah isterinya.

            “Sumayyah, abang janji abang takkan buat macam tu lagi. Kalau abang leka, abang hanyut… Sumayyah sedarkan abang ya. Abang nak perkahwinan kita aman bahagia sampai ke akhirat.”

No comments:

Post a Comment