REAL MADRID CHAMPION OF UEFA CHAMPION LEAGUE

REAL MADRID CHAMPION OF UEFA CHAMPION LEAGUE

Tuesday 19 October 2010

WUC 4

WAKE UP CALL 4

“MACAM mana dengan syarikat sepanjang ketiadaan saya? Ada Fahem Izzuddin buat apa-apa masalah?” soal Tan Sri Tuan Ahmad Izzuddin. Semuanya menggeleng.
        “Pemantauan yang dilakukan oleh Tuan Fahem amat berkesan. Sehari dalam seminggu, dia akan meluangkan masanya untuk memantau projek-projek syarikat dan meninjau masalah pekerja-pekerja bawahan.” Jawab Datuk Amidun, COO syarikat tersebut. Fahem hanya merenung lelaki tua itu dari jauh. Beberapa kali ke Blue Nite Club, dia selalu terserempak lelaki itu bersama-sama dua orang wanita seksi. Hari ini, dua orang yang lain. Esok, dua-duanya lain lagi. Dia tergelak dalam hati. Orang tua ni nak membodek ke apa? Dia takut rahsianya pecah agaknya?
        Sehari selepas daddynya berangkat ke Jerman, dia sudah membuat hal di pejabat. Mana dia tidak angin? Projek perumahan di Bukit Baru di bawah kendalian Datuk Amidun itu memang bagus, setiap fasa mendahului date line. Tetapi... bila dia meninjau ke tapak projek, banyak masalah yang timbul. Bekalan masih belum dihantar ke tapak bina... bancuhan simen tidak menepati nisbah... konkrit sudah retak... macam-macam. Tapi... tiada satu repot pun yang dihantar kepadanya. Dia teringat lagi bagaimana dia mengherdik orang tua separuh botak seperti Zaibo itu.

 “APA Datuk buat selama ni? Datuk goyang kaki ke? Tak buat kerja langsung? Bila saya tanya... Datuk kata projek under Datuk semua ok. Tapi bila saya pergi... macam-macam hal jadi! Konkrit retak! Keselamatam pekerja langsung tak diendahkan... bancuhan simen tak ikut nisbah! Bekalan yang sepatutnya diambil dari Jabatan Bekalan tidak diambil-ambil. Padahal guna bekalan sendiri, bukannya order dari syarikat lain!
      Datuk dah berapa lama kerja kat sini? Datuk tak reti-reti nak buat lawatan projek? Datuk jangan ingat... bila Tan Sri tak ada, Datuk boleh kenakan saya ya. Datuk tahu saya siapa, kan? Datuk  jangan ingat saya tak tahu rahsia Datuk! Jangan sampai saya bocorkan rahsia Datuk pada Datin! Kalau Datuk nak selamat... baik Datuk buat repot tentang projek tu. Petang ni.. saya nak tepat pukul 6... repot tu dah ada atas meja saya!” dia berpusing untuk ke biliknya semula tetapi dia berpatah semula.
     “Saya nak bagi amaran pada Datuk. Kalau Datuk beritahu situasi ni pada daddy saya, saya langsung tak punya perasaan apatah lagi simpati untuk bunuh Datuk dengan kejam dan tragis!” tanpa menunggu lelaki itu mengeluarkan sebutir kata, Fahem terus melangkah ke biliknya. Dia terhenti di depan pejabatnya dan memandang semua pekerjanya yang sedang kusyuk membuat kerja.
     “Awak semua pun ingat... jangan ceritakan hal ini pada orang lain terutamanya pada Tan Sri. Kalau saya dapat tahu, saya takkan teragak-agak untuk bunuh orang tu!” tergamam seketika para pekerjanya mendengar amaran itu. Dia tidak peduli dengan para pekerja yang menyaksikan situasi tadi. Dia tahu, satu company daddynya tahu yang dia adalah mafia dan bagaimana sikapnya. Sebagai CEO, dia mahu semua projek mesti ada repot. Jika tak, dia terpaksa menadah telinga mendengar bebelan daddynya.


APARTMEN CASA LAGO
JALAN SYED ABDUL AZIZ

FAHEM membelai rambut Mazidah yang lurus sambil menonton CSI NY. Dia sudah rindu untuk mendapatkan belaian wanita itu. Bodyguarnya seperti biasa, terus mengawal keselamatan dirinya dari setiap sudut.
       “Esok, you tak payahlah kerja.” Pinta Fahem. Matanya tetap pada siaran AXN namun tangannya bergerak-gerak di tubuh Mazidah.
       “Kenapa?” tanya Mazidah. Lama mengenali lelaki ini, dia tidaklah segarang manapun. Sifat romantiknya menampakkan yang dia juga bersifat penyayang.
       “Saja. You duduk saja kat apartmen ni dengan I. Esok I pun malas nak pergi kerja. Jadi, blehlah I mintak you layan I sampai puas.” Fahem sudah ketawa kuat. Mazidah hanya tersenyum malu.
       Tamat CSI NY, Fahem mengajak Mazidah masuk ke biliknya. “I dah tak sabar nak rasa dari you pulak.” Ucapnya sambil mendukung wanita itu. Mazidah hanya membantai lembut dada kirinya.
        Tiba dalam bilik  Fahem menutup pintu. Dia tidak akan menguncinya. Takut jika apa-apa berlaku. Dia sudah tidak sabar. Pantas dia membuka baju wanita itu dan melemparkannya.


DUA jam bertarung, Fahem keletihan. Mazidah di sebelahnya sudah tiada Seurat benang pun. TV yang terbuka hanya menjadi penghias mata. Mereka langsung tiada nafsu untuk menontonnya.
         “Sayang,” sayu saja Mazidah memanggil Fahem.
         “Ada apa?” soal Fahem. Handset Sony Ericsson Vivaz diletakkan di sebelah.
         “Ada apa sayang?” soalnya sambil sebelah tangan kirinya memeluk Mazidah. Sebelah tangan lagi sedang menekan-nekan remote mencari siaran menarik untuk ditonton.
         “Esok you temankan I pergi beli barang dapur, boleh? Esok, I nak masakkan something special untuk you.” Jawab Mazidah.
        “Esok? Mana boleh. Nanti kalau....”
        “Alah, you kan anak presiden? Siapa yang berani nak tegur you? Bila diorang tanya, kita jawablah kita saja nak ambil cuti. 3 tahun I jadi secretary you, I tak pernah pun ambil cuti kecuali Sabtu Ahad, cuti raya dan cuti-cuti umum yang lain. Kelentong saja diorang tu. You kan mafia? Diorang takkan berani nak marah you.” Jawab Mazidah.
       Betul jugak. Fikir Fahem. Dalam company daddy, mana ada orang berani marah aku? Sedangkan Datuk Amidun orang kepercayaan daddy tu pun, aku berani sembur!

TAMAN BUKIT BERUANG HEIGHTS

TAN SRI TUAN AHMAD IZZUDDIN sedang bersantai-santai di taman mini kesayangan isterinya. Sambil menunggu Puan Sri Sharifah dan Mak Kiah membawa keluar hiadangan petang matanya merayap ke sekeliling taman mini itu. Dihiasi dengan air terjun buatan  yang disambung dengan kolam besar dan terdapat beberapa jenis ikan di dalamnya. Di sebelah kiri kolam, terdapat sebuah wakaf yang sudah tersedia dengan kerusi yang disambung dengan dinding. Di tengah-tengahnya pula terdapat sebuah meja panjang. Di sebelah kanannya pula terletak garaj kereta yang boleh memuatkan sepuluh biji kereta. Untuk ke garaj tersebut, sebuah jambatan kayu dibina di tengah-tengah kolam.

“MARI makan, Razak.” Paun Sri Sharifah mengajak Pak Razak minum petang bersama ketika lelaki itu sedang memotong sebauh pokok menjadi bentuk diamond. Razak mengangguk. Dia dan isterinya, Mak Kiah bersyukur kerana mendapat majikan sebaik Tan Sri Tuan Ahmad Izzuddin dan Puan Sri Sharifah. Begitu juga dengan Zariff dan Syazwan Afiq yang manja dengan mereka. Walaupun Pak Razak tahu Fahem sebenarnya adalah mafia, namun lelaki itu tetap menjaga kebajikan mereka suami isteri. Jika dia tidak sihat, Fahem akan menyuruhnya berehat dan tidak perlu melakukan kerja-kerja lain.
         Dengan Mak Kiah juga begitu. Jika Mak Kiah tidak sihat, Fahem membeli saja lauk di luar. Pernah sekali ketika itu Mak Kiah demam kuat. Tan Sri dan Puan Sri sedang menunaikan umrah. Yang tinggal hanyalah mereka tiga beradik. Mak Kiah berkeras mahu memasak tetapi Fahem menegah. Sebaliknya dia bertanyakan semua yang ada di situ untuk makan apa termasuk Pak Razak dan Mak Kiah. Lebih mengharukan, sebulan sekali pasti Fahem akan membawa mereka berdua sekali untuk makan-makan keluarga di luar dan percutian kelaurga. Anak Pak Razak sendiri tidak pernah melayan mereka suami isteri seperti itu.
        “Mak Kiah pun, marilah makan.” Ajak Tan Sri Tuan Ahmad Izzuddin. Mak Kiah hanya mengangguk. Ketika menjamah bihun goreng, BMW X5 silver gelap memasuki petak garaj. Fahem keluar dengan muka berseri-seri. Mana tidaknya, sehari berkurung dalam apartmen bersama wanita tercinta, berasmara, dan dilayan bagai seorang putera raja. Fahem terasa semakin sayang kepada Mazidah apabila wanita itu tahu seleranya. Kobis dicincang halus, digaul bersama-sama telur, mayonis dan sos lada hitam. Fiona tidak tahu tentang Mazidah tetapi Mazidah tahu tentang Fiona. Wanita itu pernah datang ke pejabatnya beberapa kali.

KETIKA meniti di jambatan kayu, Puan Sri Sharifah sudah tersenyum-senyum kepadanya.
       “Kenapa dengan anak mummy ni? Bukan main lagi muka tu, tersenyum-senyum, berseri-seri.” Puan Sri Sharifah mengusik Fahem. Lelaki itu hanya tersenyum. Semua yang ada di situ sudah tergelak melihat Fahem terkulat-kulat.
       “Hah, kenapa Fahem? Fahem dah bawakan calon menantu untuk Tan Sri dengan Puan Sri ke?” Mak Kiah pula mengusik.
       “Mana ada. Mak Kiah ni pandai-pandai saja.” Jawab Fahem tapi dia masih dengan sengihnya.
Pak Razak memandang Tan Sri Tuan Ahmad Izzuddin. Akhirnya, keempat-empat mereka mentertawakan Fahem.
        “Fahem, kami ni dah tua. Dah tahu dah adat resam bercinta. Tengok dari muka kamu tu saja, daddy tahu yang kamu dah ada calon untuk menantu daddy, kan?” Tan Sri Tuan Ahmad Izzuddin semakin mengasak anak sulungnya.
       “Tak adalah, daddy. Fahem belum terfikir lagi semua tu. Kerja kat office berlambak-lambak.” Fahem beralasan. Pantas Mak Kiah membubuh bihun goreng ke dalam pinggan kosong serta secawan teh dan mengajak Fahem makan. Anak majikannya itu terus duduk di sebelahnya.
       “Fahem tak payahlah nak tipu daddy. Daddy tahu anak daddy ni hensem. Macam Jet Li muka tu. Tak payahlah nak sorokkan pasal model Fiona dengan secretary kamu, Mazidah tu. Daddy tahu kamu ada affair dengan dia.” Selamba saja Tan Sri Tuan Ahmad Izzuddin membalas.
       Terkejut juga Fahem mendengar butir kata daddynya. Kalau hubungan dia dengan Fiona daddy tahu, tak apalah lagi. Tapi, yang dengan Mazidah… macam mana daddy tahu? Kat pejabat  pun semua staf  tak tahu? Tiba-tiba saja daddy tah? Hai… pelik!
       “Errr… tapi…” Fahem kehilangan kata-kata.
       “Sebenarnya… satu company tu dah tahu yang kamu ada affair dengan Mazidah. Cuma diorang tak berani nak bercerita dalam pejabat sebab takut nanti kamu ambil apa-apa tindakan tak betul. Jadi, yang mana satu calon yang sebenar-benarnya?” Tan Sri Tuan Ahmad Izzuddin memintas ayat-ayat Fahem. Bulat mata Puan Sri Sharifah memandang anaknya. Hebat! Boleh pasang dua dalam satu masa. Tapi apa nak diherankan? Muka anaknya itu seperti Cina mengikut mukanya. Puan Sri Sharifah sebenarnya Cina baba. Berkenalan dengan suaminya ketika dia minum petang di sebuah gerai makan. Tan Sri Tuan Ahmad Izzuddin ketika itu sedang menghantar pesanannya dia dan rakannya. Suaminya tidaklah sehensem  Freddie Prinze Jr. ketika itu namun roman muknya yang manis, berkulit sawo matang, sentiasa berambut pendek, badannya yang tidak terlalu tinggi dan berisi membuatkan dia terpikat. Padanya, sesiapa saja lelaki yang berambut pendek, lelaki itu pasti hensem walaupun tidak berharta. Tetapi jika lelaki tersebut berambut panjang, walau bergunung hartanya, tetap tidak hensem di matanya.
      

2 comments:

  1. der sedikit kesalahan....
    1) memotong sebauh pokok...
    kalu bleh..panjangkan sedikit citer...blehkan...

    ReplyDelete
  2. typing error...
    dh check tp masih x perasan...
    kikikikii
    tq 4 the comment.

    ReplyDelete